ראשי » איתור תשתית – מהו וכיצד מבצעים אותו?

איתור תשתית – מהו וכיצד מבצעים אותו?

  • by
איתור תשתית

לפני שמתחילים פעולות של קידוח או בנייה, חשוב לוודא קודם כל שלא עושים נזק לתשתיות הנמצאות מתחת לאדמה. כמו גם בחלקים נסתרים של המבנה. למרבה המזל, ניתן לעשות זאת כיום באמצעים טכנולוגיים חכמים. מכשירים המאפשרים למפות כל אחד מהצינורות הקיימים, פתחי ביוב, תשתיות חשמל ועוד. במאמר זה נדון בכך בהרחבה.

מדוע חייבים לזהות באופן מדויק את התשתית?

דמיינו שחברה מתחילה פרויקט של בניית בית־חולים חדש במקום מגדל משרדים שהיה קיים בעבר. בחלק מהמקרים יעשה שימוש בתשתיות הקודמות בשטח, הן כדי לחסוך עלויות והן כדי להימנע מתקלות שונות הנלוות לבניית תשתית חדשה.

מחד, יש לאתר את התשתיות הקיימות כמו: חוטי חשמל, צנרת ביוב, צנרת מים, צנרת גז ועוד. מאידך, יש לפתוח פעמים רבות את הקרקע או הקיר ולבחון את מצבן של תשתיות אלה.

לכן, כדי לחסוך בעלויות ולא לבצע חפירה או קידוח מיותר, במיוחד כאשר מדובר בקידוחי בטון וקרקע נרחבים – מצבעים עבודת איתור ומיפוי תשתיות תת קרקעיות.

איתור תשתית – כיצד מתבצע?

תהליך האיתור מתבצע באמצעות שילוב של מספר סוגי מכשירים במקביל. המכשיר הראשון הוא מצלמה תרמית, המאפשרת באמצעות גלי אינפרא אדום לזהות היכן יש מקורות של חום וקור. למשל, איתור של מים חמים העוברים בתוך הבניין – מתבצע באמצעות מצלמה זו.

חשוב לזכור כי למצלמה יש מגבלות שונות. היא אינה מסוגלת לחוות צנרת הנמצאת במרחק של קומות אחרות, ואם יש מספר מקורות חום הדבר עשוי לגרום לבלבול. לכן, נהוג לשלב גם מכשיר נוסף – סיב אופטי.

מה עושה הסיב האופטי? זוהי למעשה מצלמה בגודל זעיר המותקנת על גבי כבל שניתן להכניס לצנרת. שיטה זו אינה מתאימה לאיתור תשתיות חשמל. אבל היא יכולה לסייע בבחינת מיקומן של תשתיות ביוב ומים. דרך נוספת לזהות את התשתיות היא באמצעות החדרה של גז – שילוב של חנקן ומימן, ולאחר מכן שימוש בחיישן מיוחד.

תוכלו ללמוד על הדרך בה אנו עושים זאת בעמוד אודותינו.

בחירת המקום להצבת תשתית חדשה

אחרי שמבצעים איתור תשתית מקצועי, אפשר להתחיל לקבל החלטות שונות בתחום הבנייה. כל אחת מהתשתיות ממופה על גבי שרטוט מיוחד, שמציג לא רק את מיקום הצינור, אלא גם את עומקו.

כך, ניתן לדעת היכן כל חלק במבנה מוקד ולהתחיל לבחור האם להציב תשתית חדשה או להשאיר חלק מהתשתית הקיימת. למשל, נחזור לדוגמה של בית החולים הנבנה על גבי בית משרדים. אם כבר יש תשתיות קיימות חדישות שניתן לנצל למבנה החדש – עלות הבנייה תהיה נמוכה יותר.

הבטיחות מעל לכל

איתור של הצנרת הקיימת יכול לחסוך כסף והוא כמובן נועד גם לפתור בעיה חשובה יותר. בטיחות. למשל, אם בטעות במהלך הבנייה פוגעים בצינור גז קיים, עשויים לגרום לדליפה או פיצוץ. גם אם סוגרים את חיבורי הגז במהלך הבנייה, כל סדק שנותר יכול להוות סכנת חיים. לכן, יש לאתר את הצנרת ולבצע בדיקה קפדנית שלה גם בתום העבודות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *